Rattis blev sämre igen..

Denna helg har varit allt annat är bra!..

Började i Torsdags då Rattis blev dålig.. Han blev bättre, men på Fredag då jag kom till stallet igen så låg han i hagen.. :( Skyndade dit & tog ut han & började gå med han. Med gråten i halsen skulle jag försöka ringa veterinären. Men den vet. som vi hade i Tor. kunde ej komma ut så jag fick ringa distriktet. Ringde efter mamma så hon fick komma hem från jobbet. Vi byttes av med att gå med hästen & ringa efter distriktet. Efter 1tim hade vi fort. inte fått tag på nån.. Rattis blev sämre. Han började andas häftigt, skaka på bena & så fort vi va stilla så ville han lägga sig:( Han la sig faktiskt en gång fast jag gick med han. Inte det lättaste att knuffa upp han eftersom han är så stor. Efter många telefonsamtal med veterinärer så kunde tillslut vet. komma ut. (han vi hade haft tidigare) Så det kändes ju bra att det blev samma. Tog ytterligare 1tim. innan han kom.. Blev en lååång väntan & Rattis verkade ha ont. Men ändå så såg det ut som om att han blev lite lindrad av promenaden. När vet. kom så fick han samma behandling som tidigare+ en annan spruta. Han gick också in i baken & kände efter.. Då kände han att mjälten va svullen & att han egentligen skulle ha känt hans tarmar först. Han frågade om han va försäkrad osv. för om han ej blev bättre på 1tim. efter behandlingen skulle vi fort ner till Uppsala till djursjukhuset där. För ev. operation.. HJÄLP!! tänkte jag & blev alldeles kall & tror hjärtat stannade till där i nån sekund. :/ Blev rädd. Vad väntade vi oss nu de närmsta timmarna?!.. Han började iaf äta, dricka & bajsa. Det va det som skulle hända denna timme. Han svarade bra på behandlingen. Va kvar i 2tim & kollade till han. Skulle även ut & gå med jämna mellanrum. Den kvällen/natten va inte så spec. kul.. Va dit flera gånger under kvällen sen va vi dit mitt i natten också. Jag skulle jobba hela helgen också.. :/ Hur mkt ska man orka med!..
Men han verkade hämta sig ganska bra & denna helg har varit jobbig på många olika sätt. Han har fått stått på box & bara ätit hö & druckit vatten. Har haft kontakt med vet. under helgen också & gett han info om hur han mår. Han tyckte att det va bra att han hade blivit så pass pigg efter denna "smäll". För det va ganska allvarligt innan om inte han skulle ha återhämtat sig som han gjorde. 

Har haft Ylva, mamma & pappa till hjälp också i helgen eftersom jag har jobbat lör-sön. Så dom har varit ute & gått med han mkt & tittat till han. Nu väntar jag på att vet. ska komma i em & titta på han & förhoppningsvis så är han bra! Då kan han få gå ut, men han ska bara äta hö. Vi har ju hösilage i hagarna.. Så jag & pappa har varit i stalle på fm & fraktat bort balen från en hage. Så ja hoppas han kan gå där sen utan att det ska bli nå mer nu. 


  


Kommentarer

- Sandra

Fy så läskigt! Hoppas att han bara blir bättre nu då!! Är nog bra att bara låta honom äta hö, men tänk på att plocka ut gammalt hö eller sånt som legat ute och blivit frostigt eller snöigt..



Inte roligt när dom blir så sjuka...!

/Sandra

2012-01-16 ♥ 13:06:55
URL: http://sandram87.blogspot.com/
- Lina

Uscha... Vilken jobbig helg för dig gumman.. Hoppas verkligen han är på bättringsvägen nu! Men vad var det egentligen som orsakade alltihopa, vet ni det? Lr vad det som "vanlig" kolik, att man bara kan få det helt plötsligt?

2012-01-16 ♥ 18:36:35
URL: http://linalinus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild

Anna, -88a från Bollnäs.
Bor tillsammans med min sambo och våran son Pontus som föddes den 30sept 2012. Har ett stort intresse för hästar då jag har ett eget halvblod som jag tränar i hoppning och dressyr.
Här kan du läsa om lite allt möjligt om vad som händer i min vardag!
Enjoy!

RSS 2.0